با حضور دکتر جبار رحمانی، دومین نشست فرهنگ دانشگاهی با موضوع ((فرهنگ دانشگاهی و پایداری آن در ایران)) برگزار شد

۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۴ کد : ۱۱۴۵۸ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۲۱۱۰
دومین نشست از سلسله جلسات فرهنگ دانشگاهی، شامگاه چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه، با حضور دکتر جبار رحمانی، استادیار انسان‌شناسی فرهنگی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، در این نشست که با حضور اساتید و فرهیختگان فرهنگی کشور برگزار شد، دکتر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند، ضمن تشکراز حمایت‌های دکتر نعمت‌الله فاضلی، همچنین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف که در برگزاری این رویداد همکاری و مشارکت داشته‌اند و یادآوری مباحث فرهنگ دانشگاهی که در سال گذشته در دانشگاه بیرجند برگزار شد، بر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه اشاره کرد و به مقوله فرهنگ دانشگاهی به‌عنوان مقوله‌ای بسیار پیچیده تأکید کرد.

 دکتر جبار رحمانی، ضمن تشکر از مجموعه دانشگاه بیرجند به جهت برگزاری رویدادهای فرهنگ دانشگاهی گفت: خوشبختانه امروز دانشگاه بیرجند به‌عنوان یکی از قطب‌های این موضوع مطرح می‌باشد. وی ضمن تشریح وضعیت فرهنگ دانشگاهی گفت: امروز فرهنگ دانشگاهی متأثر از جامعه‌ای است که در آن قرارگرفته‌ایم و این فرهنگ از جامعه و ساختارهای آن بیرون می‌آید. دکتر رحمانی ضمن تشریح مفاهیم پایداری، به بیان تصورات غلطی که در جامعه ایران از پایداری و فرهنگ دانشگاهی وجود دارد، پرداخت و افزود: در مسئله پایداری در دانشگاه‌ها، باید کل جامعه دانشگاهی در گیرآن باشند و حال‌آنکه هم‌اکنون محدود به بخش و حوزه خاصی در دانشگاه‌ها شده است.

وی در ادامه با تمرکز بر مدیریت سبز در دانشگاه‌ها، به بیان مسئله پایداری در جامعه دانشگاهی پرداخت و افزود: امروز ما شاهدیم که در بحث زیست‌محیطی و یا مدیریت سبز فقط بخش فنی و مهندسی درگیر این موضوع شده‌اند، حال‌آنکه باید تمامی ارکان دانشگاه‌ها در آن سهیم باشند. وی ضمن تشریح گزارش ارائه‌شده وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در خصوص مدیریت سبز گفت: در این گزارش نیز ما شاهدیم که بخشی از دانشگاه درگیر این موضوع هستند. دکتر رحمانی خاطرنشان کرد: عموماً رسالت‌های دانشگاهی  شاهد فقدان پایداری هستند و ایده دانشگاه سبز به‌عنوان مسئله فرعی به آن نگاه می‌شود و اصولاً مسائلی که معطوف به  مدیریت سبز می‌شوند، جزو سیاست‌های کلان دانشگاه‌ها محسوب نمی‌شوند.


استادیار موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در ادامه ضمن بیان این مطلب که امروز ما شاهد وضعیت بغرنج محیط زیستی نه‌تنها برای نسل حاضر بلکه برای آیندگان هستیم، تأکید کرد: کلید حل این مسئله در فرهنگ دانشگاهی است و فرهنگ دانشگاهی به دلیل رفتارهایی که در گذشته انجام‌شده، در ایجاد این مسئله و بحران  سهیم است.

دکتر رحمانی افزود: مسئله پایداری زیست‌محیطی، مسئولیتی اجتماعی است که اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم، این وضعیت بحرانی‌تر از شرایط امروز خواهد شد.

در ادامه این جلسه دکتر نعمت‌الله فاضلی به دلایل سوءبرداشت از مسائل اجتماعی و پایداری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در گفتمان پایداری با مفاهیم جدیدی روبرو هستیم.

این استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن انتقاد از کارکردهای کنونی جامعه دانشگاهی گفت: دانشگاه محلی برای پرورش نیروی کارآمد است و امروز متاسفانه ما با بحران کمیابی مواجه هستیم. وی تأکید کرد: فرهنگ دانشگاهی در جامعه ایران به دنبال پایداری نیست و نیروی انسانی تربیت‌شده توسط دانشگاه‌ها یا تعلقات کاملی ندارند و منجر به خروج از کشور می‌شود و یا آن‌قدر ناکارآمد هستند که توان برطرف کردن نیازهای جامعه را ندارند.

دکتر فاضلی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید پاسخگوی تربیت نیروی کارآمد باشد و در صورت تحقق آن بقیه مسائل خواهد شد. وی ادامه داد: چه اتفاقی در جامعه دانشگاهی افتاده است، که قادر نیست پایداری تولید کند. دانشگاه، رکن اصلی آن یادگیری و آموزش است.وی خاطر نشان کرد: دانشگاه فقط و فقط و فقط باید برای انسان باشد، اما امروز شاهد انسان زدایی هستیم. وی ضمن تعریف جامع یونسکو از دانشگاه‌ها گفت: امروز متاسفانه واژه یادگیری را از این تعریف حذف کرده‌ایم.

 در ادامه این نشست که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، اساتید و فرهیختگان فرهنگی کشور به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص فرهنگ دانشگاهی و پایداری آن در ایران پرداختند.

آخرین ویرایش۲۳ دی ۱۳۹۹