نشست مسئولان فرهنگی دانشگاه با اعضای شورای مرکزی کانونهای فرهنگی به مناسبت هفته فرهنگ دانشگاهی برگزار شد.

تعداد بازدید:۱۳۴۸
نشست مسئولان فرهنگی دانشگاه با اعضای شورای مرکزی کانونهای فرهنگی به مناسبت هفته فرهنگ دانشگاهی برگزار شد.

نشست صمیمانه اعضای شورای مرکزی کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی دانشگاه بیرجند با حضور دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی و رویا موحدی، معاون مدیر فرهنگی و رئیس اداره فرهنگی دانشگاه به مناسبت هفته فرهنگ دانشگاهی  پنج شنبه 20 آبان ماه 1400 برگزار شد. 
در این جلسه مجازی که حدود 2 ساعت به طول انجامید، دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن گرامیداشت  "هفته فرهنگ دانشگاهی"، انتخاب دبیران و اعضای شورای مرکزی جدید کانون ها را تبریک و از زحمات آقای محمد عبداله زاده، دبیر سابق شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه، که با انجام فعالیت های شاخص و ماندگارخود در حوزه های مختلف فرهنگی و بویژه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه تلاش نموده است تقدیر و تشکر کرد.
  معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در ادامه مطالب خود سه وظیفه مهم و اساسی را برای دانشجویان  برشمرد:
1-    وظیفه آموزشی؛ آموختن دانش ومسائل مربوط به رشته و تخصص خود در طول تحصیل؛
2-    وظیفه پژوهشی؛ در حوزه و رشته تخصصی خود سعی و تلاش نماید و با مهارت افزایی قدمی در جهت رشد و اعتلای دانش برداشته و برآن بیافزاید. 
3-     علاوه بر توجه به موارد فوق مسائل فرهنگی ، ارزشی، اجتماعی و... در مجموع فرهنگ زیستن را نیز بیاموزد.
در واقع مسائل در دانشگاه های ما کمتر به مورد سوم توجه شده است، لذا شما دانشجویان فعال حوزه کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی باید در جهت اعتلای این اهداف تلاش نمایید. 
در ادامه این نشست رویا موحدی، معاون مدیر فرهنگی دانشگاه نیز کار کانون ها را کارهایی از روی عشق و علاقه خواند و و از دانشجویان کانونی خواست تا باتوجه به شرایط موجود(کرونا) با انجام فعالیت های شاد و مفرح  نشاط و سرزندگی دوران گذشته را بار دیگر به دانشگاه برگردانند. ایشان نیز از زحمات و تلاش های دبیر سابق شورای هماهنگی کانون های تقدیر و تشکر کرد و برای خانم سیامک آرزوی موفقیت نمود. 
در ادامه سیف الهی،کارشناس مسئول کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی گزارشی از روند برگزاری انتخابات کانون ها برای حاضرین ارائه نمود و در ادامه نمایندگان هر یک از کانون ها سئوالات خود را مطرح نمودند.

دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه نیز ضمن تشکر از زحمات همکاران مجموعه فرهنگی، توصیه هایی برای دانشجویان کانون های فرهنگی داشت. ایشان دانشگاه را تحول آفرین، دانشجو را جریان ساز دانست و گفت: دانشجو شورآفرین است. دانشجو مهرآفرین است. دانشجوی پویا و پرانگیزه است. دانشجوی کانونی به محیط پیرامون توجه می کند، بی تفاوت نیست، خودش را مسئول می داند، همه را مسئول می داند. خودش را پیشرو در زمینه های دانش، فرهنگ، هنر، مذهب، اجتماع، محیط زیست، بحران آب، بحران جمعیت، ارزش های ملی، آرمان های میهنی، الهام بخش می داند. دانشجوی کانونی عاشق است، گاهی مجنون است، گاهی عاقل و خردمند است. جنون او از روی عشق به خلاقیت است. دانشجوی کانوی آفریننده است. آفریننده یک گروه، یک تیم هماهنگ و پیشران. دانشجوی کانونی عکاس است، تصویرگر است. خداوند هم مصوّر است. تصویرگر مهربانی ها، گردهمایی ها، انجمن های ادبی و علمی.
آسیب های اجتماعی را پیدا می کند، نمایان می کند. برای درمان آن برنامه می دهد. دانشجوی کانونی از دورریختنی ها مصنوعات میآفریند. با صدای طنین انداز خود، مهربانی ها را به گوش و دل شنوندگان میرساند مثل کانون گویندگی. از دلاوری های مردان سترگ این میهن می گوید مثل کانون حماسه و دفاع؛ کتاب های خوب را می خواند، به دیگران سفارش می کند، نقد می کند مثل کانون کتاب.
کار دانشجویی کاری است داوطلبانه، از روی ایثار و از خودگذشتگی است. هرچند فرهنگ ایرانی اسلامی ما اجازه نمید د که فردی بیهدیه باشد. هدیه مادی و معنوی باید دریافت کند. همواره مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد تا شور و انگیزه او دوچندان شود و خلاقیت و نوآو ری و جذابیت ایجاد کند.
1.    یشنهاده های کانونی باید با دوراندیشی همراه باشد. طرح های خلق الساعه بی تردید دارای آسیب ها و آفت هایی است. پخته نیست و نیز در اجرا و همچنین پرداخت امور مالی به مشکل می خورد.
2.    پیشنهاده های اجرایی باید پیش از  آنکه طرح شود با دیگران مشورت شده باشد.
3.    حتما باید با استاد مشاورها در پیوند باشند. استادان و همکاران دانشگاهی بی تردید یاور شما خواهند بود. پس این شما هستید که با پیگیری و سماجت و خلاقیت و بهره مندی از آداب معاشرت عالی، آنها را با خود همراه کند.
4.    حرکت دانشجویان کانونی به سوی سازمان های استانی و شهری و ارتباط با آنها از پیشنهادی مهم من است تا در راستای افزایش تعامل سازنده و انتقال ایده ها و بهره گیری از بودجه های فرهنگی هنری اجتماعی این حرکت اثربخش باشد.
5.    کارهای بین رشته ای باید کرد. آینده از آن مطالعات بین رشته ای است.
6.    با دیگر کانون ها باید هم افزایی داشت. همه در یک راه هستند. بنابراین بسیاری از این طرح ها می تواند به صورت مشترک انجام شود و دبیر شورای هماهنگی نقش مهمی در اشتراک جمعی و خرد جمعی دارد تا توازن منسجمی میان کانون ها ایجاد کند.
7.    طرح های بین دانشگاهی باید در اولویت قرار گیرد؛ هم افزایی با دیگر دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی از مأموریت های کانون ها باید باشد.
8.    انضباط و نظم همواره باید مورد توجه دانشجویان کانونی باشد. همه هستی از یک نظم زیبا پیروی می کند. یک دانشجوی کانونی هم باید بهره مند از نظم باشد و این نظم را به گروه، کلاس و خانواده منتقل کند چون نتیجه آن دور شدن از آشفتگی ذهنی و جمعی است و اتحاد در ذهن و اندیشه و کارهای کانونی خود آرامشبخش است. 
9.    در نشریه و نوشتار ها باید وسواس علمی داشته باشد.
10.    پیشنهاده های کانوی بهتر است مهارت محور، کارافرینانه و جامعه محور باشد.
11.    به امور معرفت شناسانه توجه داشته باشد.
12.    گزارش برنامه فردا پس از  اجرا به مسئول کانون ها و نیز خانم شاعرزاده مسئول درگاه فرهنگی تحویل شود.

در پایان این نشست، دکتر علی زنگوئی خانم معصومه سیامک، از دانشجویان فعال فرهنگی حوزه و دبیر کانون محیط زیست را به عنوان دبیر جدید شورای هماهنگی کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی دانشگاه معرفی نمودند. سیف الهی کارشناس کانون های فرهنگی نیز از تشکیل کمیته های مالی، فضای مجازی، مستندسازی و روابط عمومی، معرفی اساتید مشاور کانون های فرهنگی و همچنین پیگیری و اجرای درخواست های مطرح شده در این جلسه و ارائه گزارش آنها در مجمع دبیران کانونهای فرهنگی  خبرداد.

آخرین ویرایش۲۶ آبان ۱۴۰۰