دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، میهمان دانشگاه بیرجند در "ششمین نشست ویژه هفته فرهنگ دانشگاهی" بود.

۲۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۵۴۶۱ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۷۵۰

ششمین نشست از سلسله نشست های ویژه "هفته فرهنگ دانشگاهی" در دانشگاه بیرجند با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ساعت 12 ظهر روز شنبه 22 آبان ماه 1400 برگزار شد.

 در ابتدای این نشست دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه و مدیر این نشست، به موضوع برنامه های فرهنگی دانشگاه و یکی از خواسته های در حال انجام که کارنامه فرهنگی دانشجویان است و در دوران مدیریت آقای غفاری مورد توجه قرار گرفته است اشاره کرد و پیش بینی کرد که از همین امسال در دانشگاه بیرجند با ایجاد بخش مورد نیاز با همکاری معانت پژوهشی و فناوری دانشگاه،  این طرح ها مورد حمایت و پشتیبانی قرار خواهد گرفت و  تلاش بر این خواهد بود که بودجه هایی به طور مستقیم دراختیار این بخش  قرار گیرد. از دیگر برنامه های پرثمر ایجاد فرهنگسرای مجازی که ازملزومات دنیای مدرن است و مورد حمایت مدیران قرار گرفته است همچنین نشست های فرهنگ دانشگاهی که باعث عمق دادن به مباحث خواهد شد.

مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند در ادامه درخواست کرد: برای پیشبرد طرح‌های پژوهشی و نوآورانه دانشجویان، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم می‌باید انجمن‌های علمی دانشجویی را مورد حمایت ویژه قرار دهد تا این دانشجویان بتوانند از بودجه‌های مستقیم پژوهشی مستقر در معاونت پژوهش و فناوری بهره‌مند شوند. همچنین در جهت تقویت جایگاه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه ها باید در پردیس‌ها و دانشکده‌ها، دفاتر فرهنگی پذیرفته شوند. وی ابراز امیدواری کرد تا مجموعه نشست‌های فرهنگ دانشگاهی با پشتیبانی معاونت فرهنگی وزارت علوم و موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی چاپ و متتشر شود و دکتر غفاری از این برنامه، پشتیبانی وزارت عتف را اعلام کرد تا محتوای ارزشمند آن در اختیار همه دانشگاه ها و سیاستگذاران فرهنگی قرار گیرد.

 دکتر غفاری نیز در این نشست که با موضوع: "فرهنگ و جایگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها"برگزار گردید، از دانشگاه بیرجند به صورت خاص و عام در زمینه فرهنگ و فرهنگ دانشگاهی در چند سال گذشته با عنوان پیشرو در فرهنگ دانشگاهی یاد کرد. در نشست­ هایی که در دانشگاه  بیرجند در این دهه برگزار شده است قطعاً درباره اهمیت فرهنگ و ریشه های آن و ساختار درست آن سخنرانی کرده اند و این اجماع وجود دارد که مهمترین وجه باید فرهیختگی و دانایی مورد نیاز جامعه  باشد و دانشگاه باید در این موضوع پیشگام باشد. این وجه فرهیختگی اگر مورد تأکید است به دلیل لازمه فرهنگی بستر دانش است.

ایشان دانشگاه  را هویت ­ساز خواندند و گفتند: هم در ابعاد درونی و هم بیرونی، هم در درون دانشگاه مسأله فرهنگ باید در رأس برنامه ها باشد و هم به دیگر بخش های دانشگاهی جهت دهی مناسبی داشته باشد و در جامعه هم از کنشگری لازم برخوردار باشد.میدان های دیگر جامعه مثل اقتصاد و سیاست نباید میدان دانشگاه را در اختیار خود قرار دهد. بلکه با نگاه نقادی و خلاقیت و بهره مندی از خرد و دور اندیشی، باید بر میدان های دیگر اثرگذار باشد. این نگاهی عالمانه است. این پویایی زمانی محقق می شود که نهاد فرهنگ دانشگاه تحت تأثیر دیگر نهادها نباشد. دانشگاهی خود فرهنگ­ساز است و باید اقتدار خود را همواره حفظ کند.

دانشگاه باید قابلیت هایی را در میان کنگشران خود ایجاد کند که وقتی آنها با  دیگر بخش های جامعه خدمت می کنند، فراتر از نقش حرفه ای خود درمحیط پیرامون اثرگذار باشند. همه باید در کنار تخصص و حرفه خود در مسائل اجتماعی و فرهنگی پیشگام باشد.

دکتر غفاری تأکید کرد: ریشه های فرهنگی و اجتماعی باید چنان شناسایی شود و ریشه بدواند که تأثیر خود را بر همه بخش ها داشته باشد. اگر صحبت از هفته فرهنگی دنشگاه می شود در جهت درونی سازی ارزش ها و بایسته های فرهنگی است و این فرصتی برای نشان دادن اهمیت ان بستر مهم زندگی بشری است.

مجموعه های فرهنگی در دانشگاه عهده دار وظایفی هستند که باید به جامعه کشانده شود که در سه امر می توان خلاصه کرد:

  1. بهره مندی از تفکر نقادی است. زمانی که به آگاهی های تازه ای دست پیدا کنیم که نقد را فرا بگیریم و از آن حمایت کنیم. نقد و روش های آن اکتسابی است. این نیازمند الزامات است و افراد باید آموزش ببینند. چیزی فراتر از کارگاه مدنظر است. برخورداری از آمادگی های روانی و ذهنی است. ما باید به یک مرحله ای برسیم که از گشودگی لازم  و وسعت دید و فکر بهره مند بشویم. ما باید تاب تحمل حرف ها و ایده های متفاوت را داشته باشیم. باید به بازاندیشی اراء و ایده های متفاوت بیردازیم و آن را تحمل کنیم و نقد کنیم. تا افراد قابلیت های تازه خود را نشان دهند. خلاقیت افراد شکل گیرد و از آن حمایت شود. ما در دانشگاه باید این را بپذیریم و آن را درونی کنیم و کسترش دهیم. کنش نظری و عملی در اصل یک امر اختیاری است. از اینجاست که نوآوری و ابتکار ایجاد می شود.
  2. در ساحتی فراتر و بیرون از دانشگاه می توان به کارویژه های خاص اشاره کرد که دانشکاه نقش کلیدی در آن دارد. مثلا امت سازی  و تمدن سازی.
  3. همه جوامع می کوشند خود را زیر چتر بزرگ "مای اجتماعی" قرار دهند. نقش و سهم دانشگاه در هویت سازی فرهنگ و ایجاد یک "مای اجتماعی" این دانشگاه و فرهنگ دانشگاه است.

خاطر نشان می گردد؛ این نشست به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری  ویژه اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه بیرجند به صورت مجازی برگزار گردید. 

آخرین ویرایش۲۳ آبان ۱۴۰۰