با تلاش محققان دانشگاه بیرجند صورت گرفت:
اختراع موتور کمپرسور دوطرفه با مکانیزم نیم چرخ دنده و شانهای در انتقال توان
به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، دکتر جواد خادم عضو هیأت علمی گروه آموزشی مکانیک و استاد راهنمای این طرح با اعلام این خبر گفت: در این دستگاه از دو پیستون متقابل و در دو وضعیت مخالف یکدیگر جهت تولید و مصرف توان بهره گرفته شده است، بطوریکه وقتی پیستون یکی از سیلندرها در کورس انبساط قرار دارد، پیستون سیلندر مقابل در وضعیت کورس تخلیه خواهد بود و لذا دو کورس توان در هر دور گردش محور خروجی وجود دارد.
دکتر خادم ضمن اشاره به اینکه این دستگاه میتواند در ساختار یک کمپرسور عمل کند و هوای فشرده تولید نماید، افزود: از دیگر مزایای این موتور میتوان به داشتن دو کورس قدرت در هر دور گردش محور خروجی، حذف قطعات متحرک اضافی و سنگین، بهکارگیری سوپاپهای دوار موجود و حذف میللنگ و شاتون اشاره نمود.
در مکانیزم انتقال توان، ساختار مکانیزم نیم چرخ دنده و چرخ دنده شانهای استفاده شده است. در این ساختار در یک کورس نیم چرخ دنده با دنده شانهای اول و در کورس دیگر نیم چرخ دنده با دنده شانهای دوم در ارتباط بوده و توان تولیدی از طریق پیستونها به چرخ دنده شانهای و به نیم چرخ دنده و شافت خروجی منتقل میشود. درحالت موتوری، هوای فشرده موجود در مخزن از طریق لولههای انتقال و با عبور از شیرهای مکانیکی دوار که متناسب با زمانبندی موتور تعیین شدهاند به درون سیلندرهای تولید توان هدایت شده و منجر به حرکت پیستون و تولید توان میشود.