همزمان با هفته پژوهش و فناوری و روز دانشجو انجام شد؛

نشست صمیمی استاندار خراسان جنوبی با دانشگاهیان استان

۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۵ کد : ۱۰۸۷۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۵۱۵
نشست صمیمی استاندار خراسان جنوبی با دانشگاهیان استان شامگاه یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ همزمان با روز دانشجو و هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
نشست صمیمی استاندار خراسان جنوبی با دانشگاهیان استان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در این نشست صمیمی که با حضور حمید ملانوری شمسی، استاندار خراسان جنوبی، ناصر خوش‌خبر، معاون استاندار خراسان جنوبی، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و جمعی از اساتید دانشگاه‌های خراسان جنوبی و به همت دانشگاه بیرجند برگزار شد، دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند، با خیرمقدم به استاندار خراسان جنوبی و حضار جلسه گفت: امیدوارم با همراهی تمامی دست‌اندرکاران استانی بتوانیم به رشد و توسعه استان کمک نماییم. 
ملانوری، استاندار خراسان جنوبی پس از سخنرانی اعضای هیأت علمی و دانشجویان حاضر در این نشست، گفت: برای ایجاد توسعه تک تک افراد جامعه مکلفند وظایف و مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام دهند.
ملانوری با بیان این مطلب در نشست هم اندیشی جمعی از دانشگاهیان استان خاطرنشان کرد: اگر قرار است دو سال بعد در حوزه های گردشگری، صنعت، معدن و... شاهد تحولات چشمگیری باشیم، امروز همه ما مکلفیم در هر زمینه‌ای که فعالیت می کنیم، نقش خود را به خوبی ایفا نماییم.
به گفته استاندار خراسان جنوبی؛ وقتی همه اعضای جامعه، نقش خود را خوب بازی کنند، توسعه و پیشرفت رقم می‌خورد.
استاندار با اشاره به ظرفیت‌های بکر و منحصر به فرد استان در تشریح توانمندی‌ها و مزایای موجود در حوزه های کشاورزی، معدنی، گردشگری، صنعت، مرز و نیروی انسانی از عبارت آن چه خوبان همه دارند، اینجا یکجا دارد، استفاده کرد.
ملانوری اظهار داشت: هر کدام از این توانمندی‌ها به سهم خود از پیشران‌های اقتصادی می‌باشند که باید مورد توجه قرار گیرند.
وی اعلام کرد: آن چه سبب شده با وجود این همه توانمندی از خراسان‌جنوبی به عنوان استانی محروم یاد شود، این است که تفکر عمومی نسبت به بهره برداری از این ظرفیت‌ها، تفکر توسعه نیست.
ملانوری افزود: تفکر توسعه به معنای داشتن قدرت ریسک پذیری، اعتماد به نفس، جرأت و جسارت است که متأسفانه در استان حاکم نیست.
استاندار ادامه داد: یکی از مهمترین دلایلی که ما هنوز نتوانسته‌ایم بین مراکز علمی، دانشگاهی و پیشران‌های اقتصادی پیوند جدی برقرار کنیم، قالب بودن همین قاعده حاکم نبودن تفکر توسعه است.
ملانوری با تأکید بر این که دانشگاه‌ها، پتانسیل بالایی دارد، اظهار داشت: این توانمندی در قالب پژوهش‌های علمی در دانشگاه وجود دارند و علیرغم نیاز استان، هیچ جا استفاده نمی‌شوند.
وی با بیان این که اعتقاد دارم مسایل اجرایی باید دو پیوست علمی و فرهنگی را به همراه داشته باشند، گفت: ما نمی‌توانیم جاده‌ای بسازیم، گلخانه‌ای ایجاد کنیم، طرح مدیریت پسماند را عملیاتی نماییم و... اما فرهنگ و دانش بهره‌برداری از این طرح ها را ایجاد نکنیم.
ملانوری افزود: کسی در اجرای برنامه‌های خود موفق است که به این دو پیوست علمی و فرهنگی توجه داشته باشد.
استاندار با اشاره به شعار کاربردی خود در انجام امور استان، گفت: از همان بدو ورود شعار خراسان جنوبی؛ تدبیر، تلاش و توسعه را در دستور کار داشتیم و به زودی برای عملیاتی کردن آن نیز ستادی در استان شکل خواهیم داد.
ملانوری با بیان این که به شدت معتقدم که از ظرفیت دانشگاه باید در هر زمینه‌ای استفاده شود، افزود: در راه اندازی این ستاد از ظرفیت اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، نخبگان علمی، افراد صاحب نظر و متخصص استفاده می شود تا با برنامه‌ ریزی علمی و تخصصی برای رسیدن به توسعه همه جانبه استان، نقشه راهی طراحی و اجرا گردد.
وی تأکید کرد: ما قطعاً با کمک دانشگاهیان خواهیم توانست کشاورزی استان را به سمتی ببریم که ضمن مصرف کمتر آب، ارزش افزوده بیشتری به همراه داشته باشد و این اتفاق در همه زمینه ها باید رخ بدهد.
استاندار در ادامه به برخی نواقص و کوتاهی ها اشاره کرد و گفت: این که زعفران با کیفیت استان به صورت فله‌ای صادر می شود، هندوانه های مرغوب با صرف آب زیادی تولید و سپس صادر می گردد، کنستانتره تولیدی در مس قلعه زری به مس سرچشمه می رود و ارزش افزوده اش برای ما نیست و... از اشکالاتی است که باید با کمک جامعه علمی استان برطرف شود.
ملانوری تأکید کرد: ما بارها گفته‌ایم آغوش استان برای حضور بخش خصوصی باز است اما اجازه نمی‌دهیم سرمایه گذاری، جلوی توسعه را بگیرد به این ترتیب که مثلاً مجوز راه اندازی یک واحد را در شهرک صنعتی بگیرد اما کار را ناتمام بگذارد، این سرمایه گذاران در استان هیچ جایی ندارند.
وی گفت: از توان و ظرفیت همه حوزه‌ها برای به کار گرفتن استعدادهای استان استفاده خواهیم کرد تا همه مردم از عایدات این توانمندی‌ها بهره‌مند شوند.
استاندار با تأکید بر این که مدیران دستگاه ها نیز باید در تحقق این مهم همراهی کنند، افزود: حضور مدیران باید در استان لمس شود.
ملانوری تأکید کرد: مدیری که در جلسات خوب حرف می زند اما کارایی ندارد، به درد استان نمی خورد.
وی ادامه داد: فعالیت مدیران با تغییراتی که ایجاد می‌کنند، حس می‌شود، یعنی اگر ببینیم شهر عوض شده، خیابان ها روشن تر شده و مردم راضی هستند آنوقت می توانیم نتیجه بگیریم که مدیر مربوطه کارش را درست انجام داده است.
در این نشست دکتر محمدرضا آقاابراهیمی استاد دانشکده مهندسی دانشگاه بیرجند، وجود دانشگاه‌ها را عامل زنده بودن شهر و استان نامید و بیان کرد: دانشگاه بیرجند در تأسیس و تقسیم استان خراسان جنوبی نقش بسیار مؤثری داشت و این نقش پس از گذشت بالغ بر 16 سال از استان شدن خراسان جنوبی در بعضی از دستگاه‌های اجرایی فراموش شده است. وی به نقش زنده‌یاد دکتر گنجی، دکتر علوی، دکتر فروزانفر و پدران علم این خطه اشاره کرد و افزود: تأسیس دانشگاه در بیش از 40 سال پیش در این منطقه عامل حفظ قطب جمعیتی در این استان شد.
دکتر محمدمهدی خطیب استاد دانشکده علوم و مسئول طرح تدوین آمایش آموزش عالی در استان با تأیید سخنان دکتر آقاابراهیمی در مورد نقش دانشگاه و وجود توانمندی‌های تخصصی در دانشگاه‌های استان، اظهار داشت؛ در سند آمایش و مطالعات انجام شده پیرامون آن، مهم‌ترین بخش به حفظ آموزش عالی و رشد آن می‌پردازد.
وی موقعیت و توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بخش معدن و ایجاد توسعه پایدار، اشتغال پایدار و محصولات استراتژیک را از محورهای اصلی سند آمایش دانست و انتظار خود را از دستگاه‌های اجرایی برای اجرای قانونمند و برنامه محور این مطالعه بیان کرد.
دکتر محمدعلی ناصری، رئیس پارک علم و فناوری استان با تبریک فرارسیدن روز دانشجو، گفت: همراهی مسئولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با مجموعه آموزش عالی استان می‌تواند موانع موجود در تخصیص بودجه متناسب با این مراکز را برطرف نماید.
دکتر طوبی کاظمی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با ارائه گزارشی از اقدامات این دانشگاه، گفت: سود توسعه دانشگاه در بخش درمانی به مردم استان خواهد رسید. وی اعلام کرد: دانشکده داروسازی این دانشگاه برای دومین ترم دانشجو پذیرفته است که با حضور این دانشکده کمک شایانی به بخش صنعت، شرکت‌های دارویی و پژوهش‌های بنیادی خواهد شد.
دکتر شکیب، رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات نیز توانمندی‌های موجود در مراکز آموزش عالی استان را برشمرد و اضافه کرد: این توانمندی‌ها می‌تواند بخش اعظمی از چالش‌های استان را برطرف نماید. وی همچنین حضور دانشگاه‌ها را در این منطقه عامل ایجاد امنیت و نگهداری جمعیت پایدار ذکر کرد.
دکتر مهدی‌زاده، رئیس دانشگاه فرهنگیان به سابقه 83 ساله آموزش معلمان در استان اشاره نمود و تأکید کرد: به موازات تربیت معلم در این سنوات نتوانسته‌ایم رشد کافی داشته باشیم. 
وی جایگاه دانشگاه فرهنگیان را جایگاهی بلند دانست و افزود: جایگاه این دانشگاه مورد توجه مقام معظم رهبری و مسئولان کشوری است و دانشگاه بیرجند به‌عنوان دانشگاه مادر استان همیشه پشتیبان دانشگاه فرهنگیان بوده است که از آن جمله می‌توان به همکاری شایسته تقدیر این دانشگاه در راه‌اندازی سامانه آموزش‌های مجازی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.
دکتر مهدی‌زاده افزود: بحث پراکندگی و کم برخورداری استان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و همچنین در حوزه پژوهش باید دانشگاه مادر استان سامانه‌های پژوهش استان را هدایت کند. 
دکتر نخعی، معاون دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با اعلام اینکه 7850 دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از مردم و برای مردم است.
مهندس نخعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای مسائلی از جمله سرانه دانشجویی و طرح توازن و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را مطرح کرد. 
علی فؤادالدینی دانشجویی مقطع دکتری دانشگاه بیرجند مباحث اشتغال و اقتصاد را از مسائل اساسی دانشجویان بیان کرد و ادامه داد: دانشگاه ایده‌آل عامل رساندن خیر و ایجاد سعادت برای بشر است و دانشگاه‌ها باید براساس نیاز جامعه رشد نمایند.
وی بر لزوم حضور اساتید و دانشجویان نخبه در مراجع تصمیم‌گیری استان تأکید کرد.
دکتر مرضیه ثاقب‌جو استاد دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بر توجه به دانشگاه و استفاده از پتانسیل‌های علمی و اجرایی آن برای حل مشکلات تأکید کرد و افزود: پژوهش و کمک به توسعه فعالیت‌های پژوهشی می‌تواند باعث درخشش نام استان خراسان جنوبی شود.
وی ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌های استان را بی‌نظیر دانست و اعلام کرد: با ایجاد بانک اطلاعات پژوهشی می‌توان از موازی کاری در امر پژوهش جلوگیری کرد.
دانشجوی دیگر حاضر در این نشست صمیمی نیز گفت: باید از دانشگاه حمایت شود و صنعت نیز ملزم به بکارگیری دانشجویان شود. رئیس دانشگاه علمی و کاربردی و معاون دانشگاه پیام نور از دیگر سخنرانان این نشست صمیمی بودند.

آخرین ویرایش۱۸ آذر ۱۳۹۹