ارسال ۳۰۰ مقاله به شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادب فارسی

۰۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۶۸۶۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۵۳۸
دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادب فارسی گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ مقاله از داخل و خارج کشور در حوزه زبان و ادب فارسی به دبیرخانه این انجمن در دانشگاه بیرجند ارسال شده است.
ارسال ۳۰۰ مقاله به شانزدهمین گردهمایی بین  المللی انجمن زبان و ادب فارسی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر شایان سرشت روز جمعه 8 بهمن 1400 در گفت و گو با رادیو خراسان جنوبی افزود: دانشگاه بیرجند از دو سال قبل در پی برگزاری شانزدهمین گردهمایی انجمن بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی بوده است. 
 دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادب فارسی اظهار داشت: از سال 1383 تاکنون گردهمایی این انجمن هر سال در یکی از دانشگاه¬های بزرگ استانی برگزار می شود که شانزدهمین مرحله این همایش 14 تا 19 اسفندماه  1400 و با حضور جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز متقاضی برگزاری این همایش بوده‌اند که از انجمن تقاضا کردیم و با پیگیری و همکاری رئیس محترم دانشگاه بیرجند، موافقت و تفاهم‌نامه انجمن با دانشگاه بیرجند منعقد شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: از پاییز امسال روند دریافت مقالات را آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه گردهمایی از داخل و خارج کشور ارسال شده است.
 دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی انجمن زبان و ادب فارسی تصریح کرد: مقالات مذکور از کشورهای متعدد از جمله هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و برخی کشورهای عربی به دبیرخانه ارسال شده است.
ـ چالشی در باب «نظامی گنجوی»
وی عنوان کرد: امسال چالشی در باب «نظامی گنجوی» داریم و کشور آذربایجان برای تصاحب این شاعر گرانقدر مدعی شده است. از سویی دیگر، دولت جدید افغانستان نیز تصمیم دارد زبان فارسی را از نظام اداری کنار گذاشته، زبان پشتو را جایگزین کند. در چنین وضعیتی، وظیفه دانشگاه‌ها و انجمن، ادارات ارشاد و همه نهادهای دلسوز آن است که نسبت به پاسداشت زبان فارسی و ادبیات کهن این سرزمین اقدام شایسته انجام دهند. از این روی، دانشگاه بیرجند و همکاران ما در گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه برای ایفای وظیفه خود و ادای دین به زبان فارسی در این مرز شرقی، فرصت را مغتنم می‌شمارند.
دکتر شایان سرشت یادآور شد: در شانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از دکتر علی اصغر میرباقری فر، رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، دکتر سالار آملی معاون روابط بین الملل وزارت علوم، دکتر دهقانی رئیس محترم مرکز ISC و دکتر محمود جعفری دهقی رییس انجمن ایران شناسی به عنوان میهمانان ویژه دعوت خواهند شد.
 وی گفت: همچنین از برخی چهره‌های برجسته از جمله دکتر محمود رفیعی که دارای رشته پزشکی بوده اما علاقه وافری به ترویج فرهنگ و زبان و ادب فارسی دارد، در این گردهمایی تقدیر خواهیم کرد.
 دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی انجمن زبان و ادب فارسی افزود: این گردهمایی فرصتی برای نشان دادن و بازتاب ظرفیت های فرهنگی و ادبی منطقه خراسان جنوبی است و همه همکاران در دانشگاه‌های استان تلاش می کنند در این گردهمایی شرکت کنند .

آخرین ویرایش۱۰ بهمن ۱۴۰۰