تشکل‌های دانشجویی بسترساز و احیاگر تمدن اسلامی ایرانی هستند

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۷ کد : ۱۹۹۳۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۱۳۲
سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: تشکل‌های دانشجویی در کنار آموزش و پژوهش به دنبال بسترسازی تمدن اسلامی ایرانی هستند و نگاه ما به جامعه دانشجویی، الهام گرفته از فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری در بیاینه گام دوم انقلاب است.
تشکل‌های دانشجویی بسترساز و احیاگر تمدن اسلامی ایرانی هستند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد لامعی‌گیو روز جمعه در آیین اختتامیه دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی(حامیم) در دانشگاه بیرجند، افزود: بیانیه گام دوم انقلاب را می‌توان در دو کلیدواژه مهم یعنی "امید و جوان" خلاصه کرد.
وی افزود: جوانانی که امروز در طرح حامیم حضور دارند در سال تحصیلی آینده بازوان توانمند دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و مدیریت دانشگاه خواهند بود.
رئیس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: دانشجویان در کنار آموزش و پژوهش، توانمندسازی،  روحیه خودباوری، نشاط و پویایی، آزاداندیشی، خردورزی، کار تیمی و مدیریت را تمرین می‌کنند تا در آینده‌ای نزدیک، سکان‌دار ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف شوند.
وی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های استان، تصریح کرد: خراسان جنوبی در عرصه دانش، فرهنگ و دین در سطح ملی و بین‌المللی خوش درخشیده است. وجود علماء و دانشمندان در عرصه علم و دانش و دیانت گویای این امر است.
دکتر لامعی‌گیو یادآور شد: بر اساس آخرین اطلاعات دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان، در حال حاضر 39 هزار و 616 دانشجو در سطح دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل و پژوهش هستند.
وی ادامه داد: از این تعداد در دانشگاه‌های دولتی 21 هزار و 666 نفر، علوم پزشکی 4 هزار و 12 نفر، دانشگاه‌های دولتی تابع وزارت علوم 15 هزار و 666 نفر، دانشگاه‌های آزاد اسلامی 7 هزار و 450 نفر، پیام نور 5 هزار و 526 نفر، فنی و حرفه‌ای 3 هزار و 902 نفر، علمی کاربردی 1 هزار و 674 نفر و غیرانتفاعی 474 نفر مشغول به تحصیل هستند.
سرپرست دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در دانشگاه بیرجند 11 هزار و 707 دانشجو مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: به بیان دیگر 73 درصد دانشجویان استان در دانشگاه بیرجند، 8 درصد در دانشگاه بزرگمهر قاینات و 13 درصد در دانشگاه صنعتی بیرجند، مشغول آموزش و پژوهش هستند. 
وی هدف از یادکرد آمار فوق را تبیین جایگاه ممتاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توسعه استان بیان نمود.
وی عنوان کرد: تشکل‌های دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها از گذشته تاکنون در کنار آموزش و پژوهش، مشغول فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نیز هستند که طرح حامیم بر همین مبنا تکوین شده است.
دکتر لامعی‌گیو از فعالیت 46 انجمن علمی در دانشگاه بیرجند خبر داد و یادآور شد: این انجمن‌ها حلقه واسط بین استاد و دانشجو هستند و تلاش ما این است که به انجمن های فناور تبدیل شوند.
وی با اشاره به فعالیت 26 کانون فرهنگی هنری در دانشگاه بیرجند، گفت: همچنین پنج تشکل‌ دانشجویی در دانشگاه بیرجند مجوز فعالیت دارند که در حال حاضر، سه تشکل مشغول به فعالیت هستند.
رئیس دانشگاه بیرجند عنوان کرد: در حال حاضر 1 هزار و 50 نفر عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های استان مشغول تدریس و پژوهش هستند که بیشترین آمار مربوط به دانشگاه بیرجند و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، می باشند.
دکتر لامعی‌گیو با بیان اینکه در دانشگاه‌های خراسان جنوبی هیأت‌های مختلف مذهبی وجود دارد، گفت: این هیأت‌ها در ایام مختلف سال به ویژه محرم، صفر و ماه مبارک رمضان به برگزاری مراسم‌های ویژه می‌پردازند.
گفتنی است طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی (حامیم) با حضور 250 دانشجو از تمامی دانشگاه‌های استان توسط دفاتر نهاد مقام معظم رهبری از پنجم تا 11 شهریور ماه در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

آخرین ویرایش۱۵ شهریور ۱۴۰۱