تشکیل ستاد استانی بزرگداشت سال بین‌المللی علوم پایه در دانشگاه بیرجند

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۹ کد : ۲۰۰۶۳ اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۰۴۶
اولین جلسه ستاد استانی بزرگداشت سال بین المللی علوم پایه با حضور تعدادی از اعضای هیأت رئیسه و شورای دانشگاه، مدیران حوزه پژوهش و فناوری، رئیس و نمایندگان نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان خراسان جنوبی و همچنین نمایندگان شاخه های مختلف علوم پایه روز دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱در سالن شکوه شرق دانشگاه بیرجند برگزار شد.
تشکیل ستاد استانی بزرگداشت سال بین‌المللی علوم پایه در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، سازمان جهانی یونسکو سال 2022 را به عنوان "سال بین المللی بزرگداشت علوم پایه برای پیشرفت پایدار" نامگذاری کرد. علت این نامگذاری، تقارن سال 2022 با یکصد سالگی جایزه نوبل (که در سال 1922 به نیلز بوهر، فیزیکدان دانمارکی تعلق گرفت) و همچنین صدمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین المللی فیزیک محض و کاربردی (به میزبانی کشور بلژیک) می‌باشد. بیش از 30 برنده جایزه نوبل در رشته‌های علوم پایه و بیش از 70 نهاد بین المللی از این پیشنهاد یونسکو حمایت کرده‌اند.
هدف از این نامگذاری، توجه به اهمیت و نقش علوم پایه در درک و حل چالش‌های اجتماعی، فنی، علمی و تهیه نقشه راهی برای نسل‌های فعلی و آینده جهان است. براساس تعامل و دیپلماسی علمی با دیگر کشورها، میتوان با  سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ مناسب و اجرای آنها در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی برای تقویت و ترویج علوم پایه بهره برد.
لازم به ذکر است؛ ریاست شورای سیاستگذاری(ستاد ملی) بزرگداشت سال بین‌المللی علوم پایه را وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عهده‌دار است. کمیته اجرایی شامل ۱۷ عضو از رؤسای انجمن‌‌های علمی کشور مرتبط با آموزش عالی، آموزش پزشکی و آموزش و پرورش از قبیل انجمن‌های: ریاضی، فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی، زیست‌­شناسی، آمار و ژنتیک میباشد و ریاست ستاد استانی به عهده ریاست دانشگاه معین استان می‌باشد.

آخرین ویرایش۲۲ شهریور ۱۴۰۱