همزمان با هفته دفاع مقدس عطرافشانی و گلباران مزار شهید گمنام دانشگاه بیرجند انجام شد؛

افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد دفاع مقدس / آغاز به کار نمایشگاه مجازی دفاع مقدس دانشگاه بیرجند

۰۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۰ کد : ۲۰۱۸۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۸۰۱
همزمان با هفته گرامی‌داشت دفاع مقدس، عطرافشانی و گلباران مزار شهید گمنام دانشگاه انجام شد و در ادامه نمایشگاه عکس و اسناد و نمایشگاه مجازی دفاع مقدس دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد دفاع مقدس / آغاز به کار نمایشگاه مجازی دفاع مقدس دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، همزمان با هفته گرامی‌داشت دفاع مقدس، مزار شهید گمنام دانشگاه با حضور مسئولان، اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان عطرافشانی و گلباران شد. پس از گلباران و عطرافشانی مزار شهید گمنام حاضران از نمایشگاه عکس و اسناد دفاع مقدس در محوطه مسجد امام جعفرصادق(ع) بازدید کردند. همچنین نمایشگاه مجازی دفاع مقدس که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه بصورت دائمی ایجاد شده است با حضور بازدیدکنندگان آغاز به‌کار کرد.
 دکتر احمد لامعی‌گیو رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم یاد و خاطره تمامی شهدا بویژه شهدای دانشجوی دانشگاه بیرجند و بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را گرامی‌داشت و ارتحال آخرین سفیر الهی و سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی(ع) و امام رئوف و امید خراسان و جهان اسلام حضرت امام رضا(ع) را تسلیت و تعزیت گفت. وی از برگزارکنندگان این نمایشگاه ارزشمند که یادآور حماسه‌های بی‌بدلیلی است که مردمان این سرزمین خلق کرده‌اند تشکر کرد و یاد و خاطره همه ایثارگران و جانبازان و همه آنهایی که در راه اعتلاء و استحکام نظام اسلامی جانفشانی کردند را گرامی‌داشت. رئیس دانشگاه از تمامی کانون‌ها و معاونت فرهنگی و اجتماعی که با زحمات طاقت‌فرسا در برگزاری این نمایشگاه برگ زرین دیگری بر افتخارات حوزه فرهنگی افزودند سپاسگزاری کرد. دکتر لامعی همچنین با بیان خاطراتی به توفیق حضور خود در دوران پرافتخار دفاع مقدس و جنگ سی و سه روزه لبنان اشاره کرد.
سرهنگ فلاحی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با تسلیت رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) یاد پنچ شهید دانشجوی دانشگاه بیرجند را گرامی‌ داشت و از زحمات صورت گرفته در دانشگاه بیرجند و ایجاد فضای دفاع مقدسی در جوار شهید گمنام قدردانی کرد.
وی گفت: در ابتدای انقلاب در استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان و کردستان ضد انقلاب با حمایت اسکتبار اقدامات ضد ملی و جنگهای قبیله‌ای و قومی خود را آغاز کردند و منافقین کوردلی که دستشان به خون جوانان کشور آلوده است اینک شعار دفاع از حقوق زن و آزادی و حجاب را سر می‌دهند. در کردستان بهترین جوانان ما در مقابل تهاجم و ظلم گروهک‌های کومله و دموکرات به شهادت رسیدند و تعداد بسیاری از پاسداران، ارتشی‌ها، بسیجی‌ها و ... را در مقابل عروس و دامادهای خود به بدترین نحو به شهادت رساندند و هم اکنون آنها دارند از احساسات پاک جوانان ما سوء استفاده می‌کنند و داعیه تجزیه و خدمت دارند. اینگونه بود که جنگ تحمیلی را با هدف ساقط کردن نظام اسلامی بر کشور ما تحمیل کردند چرا که در آن جبهه‌ها راه به جایی نبردند و جنگ توسط صدام با حمایت بالغ بر 70 کشور بر ما تحمیل شد. وی گفت: مردم خوزستان و به‌طور ویژه مردم خرمشهر با دستانی خالی ارتش مجهز عراق را 34 روز در پشت دروازه های شهر نگاه داشتند. مردم نقش بسیار اثر بخشی داشتند و اگر بخواهیم به نقش ایثارگران و عظمت کار آنها پی‌ببریم باید به عظمت دفاع مقدس پی ببریم. ما در طول جنگ با تمامی محدودیتها به پیروزی رسیدیم و هرچه برای دفاع مقدس و برای منتقل کردن آن به نسل جوان کار کنیم کم است، لازم است آثار و گنجینه‌هایی که در اختیار داریم به نسل جوان منتقل شود.
سرهنگ فلاحی تأکید کرد: عظمت انقلاب اسلامی مدیون و مرهون دفاع مقدس است و اگر دفاع مقدس نبود مقاومت، ایستادگی و مقابله با تنگناها حاصل نمی‌شد. در سوریه نیز فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ بسیج و ایثارگری باعث سقوط و نابودی داعش شد. ام‌القرای جهان اسلام، ایران اسلامی است و باید این روحیه و ایثارگری به نسل جوان دانشجو منتقل شود. سرهنگ فلاحی در بخش دیگری از سخنانش به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان دستاوردهای دفاع مقدس پرداخت که دفاع مقدس برای مردم و نسل جوانان ما عامل شکوفایی استعدادها بود و عالی‌ترین فضایل اخلاقی را برای ما به ثمر رساند و در جامعه ما نهادینه کرد. اخلاص، صدق و صفا، تواضع و ایثارگری در دفاع مقدس بود. کسی فرمانده و مسئول و نیرو را نمی‌شناخت و امنیت امروزی ما یکی از سرمایه‌های دفاع مقدس است.
همچنین دکتر حسین فرزانه‌پور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تشکر از اعضای حاضر در این جلسه از تلاش‌های صورت گرفته توسط بسیج دانشجویی و کانون تبلیغات و کانون حماسه و دفاع مقدس و همکاران حوزه معاونت فرهنگی قدردانی کرد.
در پایان این مراسم بیانیه دانشجویان انجمن اسلامی مستقل توسط دبیر این انجمن در محکومیت استکبار جهانی، آشوب‌ها و اغتشاشات و وقایع اخیر قرائت شد.

آخرین ویرایش۰۴ مهر ۱۴۰۱