با حضور معاون وزیر علوم برگزار شد؛

جلسه تجلیل از ایثارگران دانشگاه بیرجند(روایت عاشقی)

۱۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۷ کد : ۲۰۲۷۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۶۸۸
جلسه تجلیل از ایثارگران دانشگاه بیرجند(روایت عاشقی) شامگاه دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ با حضور دکتر علی خطیبی معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام والمسلمین امین رضا کمالی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه درسپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی، ابوالفضل نوفرستی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان جنوبی و جمعی از ایثارگران دانشگاه در تالار ولایت برگزار شد.
جلسه تجلیل از ایثارگران دانشگاه بیرجند(روایت عاشقی)

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در جلسه تجلیل از ایثارگران دانشگاه بیرجند، دکتر خطیبی معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشکر از میهمان‌نوازی و محبت ریاست محترم دانشگاه بیرجند، اعضای محترم هیأت رئیسه و تمامی شهروندان عزیز بیرجندی، گفت: خاطرات ایام دفاع مقدس هیچ‌گاه قدیمی نخواهد شد. امروز ما در شرایطی قرار داریم که بیش از گذشته نیاز به مرور این خاطرات را داریم اگر امروز ما در امنیت و آرامش هستیم به دلیل این است که عده‌ای در آن ایام به‌درستی به وظیفه خود عمل کردند و ما باید امروز به وظیفه خود به گونه‌ای عمل نماییم تا نسل بعدی ما نیز در آرامش باشد.
معاون وزیر علوم گفت: مقاومت عده‌ای از پدران و برادران ما و شما عزیزان باعث شده که امروز هیچ کس تصور اینکه بتواند یک تیر هوایی هم به مرزهای ما شلیک کند را در ذهن خود ندارد. وی افزود: تحریم‌های ناجوانمردانه شدیدی به کشور ما اعمال می‌شود که تاکنون به هیچ سیستم حکومتی این مدل فشار اقتصادی وارد نشده است، ولی مقاومت می‌کنیم و محکم ایستاده‌ایم.
دکتر خطیبی با اشاره به اینکه بالغ بر هشتاد سال قبل رؤسای جمهور آمریکا، انگلیس و شوروی تصمیم می‌گیرند درباره آینده بعد از اتمام جنگ جهانی دوم جلسه‌ای را در تهران تشکیل دهند و این اجلاس را بدون اجازه از شاه برگزار می‌کنند و هنگامی که شاه ایران درخواست ملاقات با رؤسای جمهوری را می‌کند به او اجازه ملاقات داده نمی‌شود و استالین با تحقیر به شاه ایران می‌گوید باید به سفارتخانه شوروری بیاید، گفت: امروز ایران به جایی رسیده که با پنج کشور بزرگ دنیا در حال مذاکره درباره وضعیت هسته‌ای است. رشادت‌ها و مقاومت و از خودگذشتی ایثارگران، پدران و برادران ما در هشت سال دفاع مقدس عامل افتخار کشور است و در کنار آن رشادت و مقاومت و از خودگذشتگی ایثارگران، رزمندگان و  شهدای عزیز، مجاهدت علمی دانشگاهیان باعث شده که امروز با قدرت مرزهای علمی دنیا را در نوردیده و در مرزهای دانش حرکت نماییم. وی گفت: ما توقع نداریم دشمنان از ما تعریف کنند آنها پول می‌گیرند تا موضوعات را برعکس جلوه دهند، ما واقعیت را در میدان می‌بینیم. افتخار و آرامش امروز ما مدیون رشادت‌های سلحشوران دفاع مقدس و مجاهدت‌های علمی دانشمندان در دانشگاه‌ها است.
معاون اداری و مالی وزارت علوم ادامه داد: اگر کشور ما در مسائل هسته‌ای و در صنایع موشکی و تجهیزات دفاعی و ساخت واکسن دست برتر را دارد بخاطر مجاهدت‌های علمی فرزندان و برادران شما درهمین دانشگاه‌ها است.
وی در پایان اعلام کرد: اعتبارات خوبی برای دانشگاه بیرجند پیش بینی شده که تخصیص داده خواهد شد و پروژه‌های عمرانی در آینده نزدیک تامین اعتبار و به افتتاح خواهد رسید.
همچنین در این جلسه، دکتر حسین فرزانه‌پور معاون فرنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با گرامی‌داشت یاد و خاطره رشادت‌ها و جانفشانی‌های ایام پر افتخار دفاع مقدس گفت: معاونت فرهنگی حوزه نرم افزاری با مأموریت‌ها و صلاحیت‌‌های ویژه می‌باشد که بخشی از آن مأموریت‌ها یادآوری هشت سال دفاع مقدس است. وی افزود: ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس به گونه‌ای در تاریخ ظاهر شده‌اند که سالیان سال به عنوان موتور محرکه جامعه عمل خواهند نمود، برگزاری این جلسه برای زنده نگاه داشتن پیام افرادی است که بدون هیچ چشم‌داشت و پست و مقامی به استقبال شهادت رفتند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات این حوزه برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهیدان پرداخت و گفت: برپایی نمایشگاه مجازی و دائمی دفاع مقدس، عضویت فعال در کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس و ایجاد المان شهدا و بویژه شهدای گمنام دفاع مقدس بخشی از اقدامات این حوزه است.
وی همچنین از ایثارگران دانشگاهی درخواست کرد خاطرات، عکس و آثار آن دوران پرشکوه را برای ثبت و انتشار در اختیار معاونت فرهنگی قرار دهند.
در این مراسم دکتر نظر افضلی، دکتر غلامرضا زمانی و مهدی رضایی از ایثارگران دانشگاه بیرجند به ذکر خاطراتی از ایام دفاع مقدس و ستاد جنگ دانشگاه بیرجند پرداختند. برگزاری تئاتر با مضمون دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
شایان ذکر است: در این مراسم از شش نفر ایثارگر دانشگاه بیرجند، شامل حجت الاسلام دکتر محمدحسین زنجیری، دکتر غلامرضا زمانی، دکتر سیدمحمدحسین قریشی، هادی سرابی، احمد اختری و محمد حاجی آبادی تقدیر به عمل آمد.
جلسه تجلیل از ایثارگران دانشگاهی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت‌ اداری و مالی، معاونت دانشجویی و مدیریت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

آخرین ویرایش۱۲ مهر ۱۴۰۱